توضیحاتی در خصوص سیستم ایستگاههای تقلیل فشار گاز

گاز طبیعی یک سوخت فسیلی است که از چاه های عمیق زیرزمینی استخراج می گردد . گاز استخراج شده از چاه ترکیبی از چند گاز مختلف است که عمده آن را گاز متان تشکیل می دهد . پس از متان گاز اتان دومین ماده موجود در گاز استخراج شده از چاه است .مقادیر اندکی از سایر گازها نظیر پرویان، بوتان، نیتروژن، دی اکسیدکربن و ... در ترکیب گاز استخراج شده از چاه وجود دارد. گاز طبیعی یک گاز بی رنگ و بی بو می باشد بمنظوذ افزایش ایمنی در برابر خط نشت گاز و انفجار،قبل از رسیدن به مصرف کننده به آن مواد بودار کننده اضافه می کنند .یکی از این مواد بودار کننده که ترکیبی آلی از گوگرد است که مرکاپتان نام دارد. گاز پس از استخراج و طی فرآیندهای ضروری و حذف مواد نامطلوب از طریق تجهیزات و شبکه گاز رسانی به محل مصرف انتقال داده می شود. خطوط لوله انتقال عمدتاً زیرزمینی هستند فشارگاز موجود در شبکه در بخش های گوناگون متفاوت است برای انتقال در مسیرهای طولانی فشار آن بالاتر و در محل مصرف فشار گاز کمتر است خطوط لوله گاز با فشار 750 تا PSI1000 گاز را به ایستگاه های CGS (ایستگاه ورود گاز به شهر) می رسانند. سپس گاز با فشار حدوداً PSI225 به ایستگاه های TBS(ایستگاه تقلیل فشارگاز شهری) می رسد و با فشار PSI60 از ایستگاه TBS به محل مصرف کننده ارسال می شود . در محل مصرف فشار گاز از طریق رگلاتور نصب شده برای مصرف کننده به PSI 25/0کاهش یافته و وارد ساختمان میگردد و آماده مصرف خواهد بود. استفاده از گاز طبیعی مشابه هر سوخت اشتعال پذیر دیگری خطر بروز آتش سوزی را در پی دارد. مرور تاریخچه استفاده از گاز طبیعی نشان می دهد که این سوخت فسیلی در گروه سوخت های فسیلی کم خطر قرار دارد. هرچند، هنگامی که در شرایط بخصوصی تهدید بالقوه ای برای شبکه گازرسانی پدیدار گردد که توانایی آسیب رساندن را داشته باشد، گاز می تواند بعنوان تشدید کننده بحران به حساب آید. زمین لرزه یکی از تهدیدهای بالقوه برای شبکه گاز رسانی می باشد که در صورت عدم پیش بینی تمهیدات لازم، علاوه بر خسارت های اصلی زلزله، شاهد خسارت های قابل توجه ثانویه ناشی از گاز طبیعی و حریق خواهیم بود . بمنظور مقابله با این خطرات ضروری است که مصرف کنندگان گاز و همچنین شرکت گاز و سازمان های مرتبط قدم های لازم در رابطه با فراهم نمودن سطح قابل قبولی از ایمنی به انجام رسانند. علاوه بر مصرف کنندگان و سازمان های دست اندرکار توزیع گاز، سازمان های امداد رسانی و مدیریت بحران باید سناریوهای مختلف آسیب پذیری را تعریف نموده و راهکارهای اقدام در برابر آنها را تدوین و تمرین نمایند تا در مواقع لزوم آمادگی کافی را داشته باشند.

زلزله نورثریج[2] (1994) در تاریخ 17 ژانویه سال 1994 در ساعت 4:31 بامداد زلزله ای به بزرگای 7/6 رخ داد. این زلزله سبب قطع کامل برق در شهر لوس آنجلس و مناطق اطراف شد. اداره گاز کالیفرنیا گزارش نمود که276000 مورد مخاطره در بررسی های بعد از وقوع زلزله مشاهده شده است. حدود 35 مورد مربوط به خطوط لوله قدیمی بوده 123 مورد اشکال در مسیر لوله اصلی مشاهده گردید و 394 مورد دیگر از نشت شناسایی شد که ناشی از خوردگی ایجاد شده بودند همچنین 117 مورد نشت در لوله های انتقال به مصرف کننده گزارش گردید. سایر مواد مربوط به اشکالات بوجود آمده در محل مصرف بودند. بیش از 150000 نفر از مشترکان گاز بعد از زلزله اصلی و تعدادی پس لرزه با قطعی گاز مواجه شدند . در حدود 133000 از موارد قطع گاز به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته بود حدود 15000 از موارد قطع گاز نیز بعلت بروز نشتی ها و اختلال در سیستم گاز رسانی انجام شده بود.

کشور لرزه خیز ما با دارا بودن شبکه گسترده گازرسانی بستر مناسبی برای تامین آسایش مردم را در خود جای داده است. در کنار این آسایش لازم است که مخاطرات ناشی از گاز طبیعی را شناسایی و آنها را کنترل نمود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:24 | نویسنده : amirhasanloo |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ان دی پیک